A4

Sunday, 31 March 2024

Class 5 English Lesson 1 The Elves and the Shoemaker

 

Objective (ਉਦੇਸ਼)
To offer new vocabulary and to develop reading and comprehension skills. ( offer-  ਪੇਸ਼ਕਸ਼, vocabulary-ਸ਼ਬਦਾਵਲੀ, develop-  ਵਿਕਾਸ ਕਰਨਾ, comprehension-ਸਮਝਣ, skills-ਹੁਨਰ)
ਨਵੀਂ ਸ਼ਬਦਾਵਲੀ ਦੀ ਪੇਸ਼ਕਸ਼ ਕਰਨਾ ਅਤੇ ਪੜੵਨ ਅਤੇ ਸਮਝਣ ਦੇ ਹੁਨਰ ਦਾ ਵਿਕਾਸ ਕਰਨਾ


New words(ਨਵੇਂ ਸ਼ਬਦ) 
1. shoemaker  (ਮੋਚੀ)  2. elves (ਪਰੀ ਕਹਾਣੀਆਂ ਵਿੱਚ ਕਲਪਿਤ ਬੌਨੇ)  3.pair (ਜੋੜਾ)  masterpiece (ਸ਼ਾਨਦਾਰ ਹੁਨਰ ਦਾ ਕੰਮ) 4.skillfully( ਹੁਨਰ ਨਾਲ਼) 5. Customer (ਗਾਹਕ) 6. Usual ( ਆਮ) 7. hammer ( ਹਥੌੜਾ) 


Pre reading (ਪੜੵਨ ਤੋਂ ਪਹਿਲਾਂ) 
1. Have you ever been to a shoemaker? ( ਕੀ ਤੁਸੀਂ ਕਦੇ ਮੋਚੀ ਕੋਲ ਗਏ ਹੋ? 
2. Have you heard about elves? (ਕੀ ਤੁਸੀਂ ਐਲਵੀਜ ਬਾਰੇ ਸੁਣਿਆ ਹੈ? 
3. Do you like wearing new shoes? ( ਕੀ ਤੁਸੀਂ ਨਵੇਂ ਜੁੱਤੇ ਪਹਿਨਣੇ ਪਸੰਦ ਕਰਦੇ ਹੋ? 


Once there was a shoemaker.He became so poor that he had nothing left to run his family but only enough leather for just one pair of shoes. So, in the evening, he cut out the leather with great care to make the shoes. But he was so disappointed that he left his work on the table to finish in the morning. He was almost in tears. Before he fell asleep, he prayed to God and asked to help him. 


ਇੱਕ ਵਾਰ ਇੱਕ ਜੁੱਤੀਆਂ ਬਣਾਉਣ ਵਾਲ਼ਾ ਸੀ।

ਉਹ ਇੰਨਾ ਗਰੀਬ ਹੋ ਗਿਆ ਸੀ ਕਿ ਉਸ ਕੋਲ ਘਰ ਦਾ ਗੁਜ਼ਾਰਾ ਚਲਾਉਣ ਲਈ ਕੁੱਝ ਵੀ ਨਹੀਂ ਬਚਿਆ ਸੀ ਪਰ ਸਿਰਫ਼ ਇੱਕ ਜੁੱਤੀ ਦੇ ਜੋੜੇ ਲਈ ਚਮੜਾ ਬਚਿਆ ਸੀ। ਇਸ ਲਈ ਸ਼ਾਮ ਨੂੰ, ਉਸਨੇ ਬੜੇ ਧਿਆਨ ਨਾਲ਼ ਜੁੱਤੀ ਬਣਾਉਣ ਲਈ ਚਮੜਾ ਕੱਟਿਆ। ਪਰ ਉਹ ਇੰਨਾ ਨਿਰਾਸ਼ ਸੀ ਕਿ ਉਸਨੇ ਆਪਣਾ ਕੰਮ ਸਵੇਰੇ ਖਤਮ ਕਰਨ ਲਈ ਮੇਜ਼ ਉੱਪਰ ਛੱਡ ਦਿੱਤਾ। ਉਹ ਲੱਗਭਗ ਰੋ ਰਿਹਾ ਸੀ।

ਉਸਨੇ ਸੌਣ ਤੋਂ ਪਹਿਲਾਂ, ਰੱਬ ਅੱਗੇ ਪ੍ਰਾਰਥਨਾ ਕੀਤੀ ਅਤੇ ਉਸ ਨੂੰ ਮੱਦਦ ਕਰਨ ਲਈ ਕਿਹਾ।


In the morning, he found a wonderful pair of shoes on his table. He was surprised. He took the shoes in his hands and looked at them closely. They were so neatly made that there was not even one bad stitch on them. The pair of shoes was, indeed a masterpiece.


ਸਵੇਰ ਨੂੰ, ਉਸ ਨੂੰ ਇੱਕ ਸ਼ਾਨਦਾਰ ਜੁੱਤੀਆਂ ਦਾ ਜੋੜਾ ਆਪਣੇ ਮੇਜ਼ ਤੋਂ ਮਿਲਿਆ। ਉਹ ਹੈਰਾਨ ਸੀ।

ਉਹ ਜੁੱਤੀ ਨੂੰ ਆਪਣੇ ਹੱਥਾਂ ਵਿੱਚ ਲੈ ਗਿਆ ਅਤੇ ਉਨ੍ਹਾਂ ਨੂੰ ਨੇੜੇ ਤੋਂ ਦੇਖਣ ਲੱਗਾ। ਉਹ ਇੰਨੀ ਸਫ਼ਾਈ ਨਾਲ਼ ਬਣਾਏ ਗਏ ਸਨ ਕਿ ਉਨ੍ਹਾਂ ਤੇ ਇੱਕ ਵੀ ਖ਼ਰਾਬ ਟਾਂਕਾ ਨਹੀਂ ਸੀ। ਜੁੱਤੀਆਂ ਦਾ ਜੋੜਾ, ਅਸਲ ਵਿੱਚ ਇੱਕ ਸ਼ਾਨਦਾਰ ਕਲਾਕਿਰਤ ਸੀ।


Soon after, a customer came into the shop. He liked the shoes so much that he paid more than the usual price. Now the shoemaker was very happy as he had enough money to buy leather for two pairs of shoes.


ਇਸ ਤੋਂ ਛੇਤੀ ਬਾਅਦ, ਇੱਕ ਗਾਹਕ ਦੁਕਾਨ ਵਿੱਚ ਆਇਆ। ਉਸਨੂੰ ਜੁੱਤੀ ਏਨੀ ਪਸੰਦ ਆਈ ਕਿ ਉਸ ਨੇ ਆਮ ਕੀਮਤ ਨਾਲ਼ੋਂ ਵੱਧ ਰੁਪਏ ਦਿੱਤੇ। ਹੁਣ, ਮੋਚੀ ਬਹੁਤ ਖੁਸ਼ ਸੀ ਕਿਉਂ ਕਿ ਉਸ ਕੋਲ਼ ਜੁੱਤੀਆਂ ਦੇ ਦੋ ਜੋੜਿਆਂ ਲਈ ਚਮੜਾ ਖ਼ਰੀਦਣ ਲਈ ਕਾਫ਼ੀ ਰੁਪਏ ਸਨ।


That night, he cut out the leather and the next morning, he found two pairs of beautifully finished shoes. This continued for many nights. Any leather that he cut out in the evening, was beautifully finished by the morning. Soon, the shoemaker became rich.


ਉਸ ਰਾਤ, ਉਸਨੇ ਚਮੜਾ ਕੱਟਿਆ ਅਤੇ ਅਗਲੀ ਸਵੇਰ, ਉਸਨੂੰ ਬਹੁਤ ਸੁੰਦਰ ਤਰੀਕੇ ਨਾਲ਼ ਪੂਰੇ ਕੀਤੇ ਦੋ ਜੁੱਤੀਆਂ ਦੇ ਜੋੜੇ ਲੱਭੇ। ਇਹ ਕਈ ਰਾਤਾਂ ਜਾਰੀ ਰਿਹਾ। ਜਿਹੜਾ ਵੀ ਚਮੜਾ ਉਹ ਸ਼ਾਮ ਨੂੰ ਕੱਟਦਾ, ਉਹ ਸਵੇਰ ਨੂੰ ਬੜੇ ਸੁੰਦਰ ਤਰੀਕੇ ਨਾਲ਼ ਪੂਰਾ ਕੀਤਾ ਹੁੰਦਾ। ਛੇਤੀ ਹੀ, ਮੋਚੀ ਅਮੀਰ ਬਣ ਗਿਆ।


One evening, the man said to his wife, "Let's stay up tonight to see who is helping us." The woman liked the idea. She lighted a candle. The room was lit by the candle flame.Then they hid themselves in a corner of the room, behind the curtain.


ਇੱਕ ਸ਼ਾਮ ਨੂੰ, ਆਦਮੀ ਨੇ ਆਪਣੀ ਪਤਨੀ ਨੂੰ ਕਿਹਾ, " ਆਓ ਅੱਜ ਰਾਤ ਨੂੰ ਉੱਠਕੇ ਦੇਖੀਏ ਕਿ ਕੌਣ ਸਾਡੀੇ ਮੱਦਦ ਕਰ ਰਿਹਾ ਹੈ। ਔਰਤ ਨੂੰ ਵਿਚਾਰ ਪਸੰਦ ਆਇਆ। ਉਸ ਨੇ ਇੱਕ ਮੋਮਬੱਤੀ ਜਗਾਈ। ਕਮਰਾ ਮੋਮਬੱਤੀ ਦੀ ਲਾਟ ਨਾਲ਼ ਰੌਸ਼ਨ ਹੋ ਗਿਆ ਸੀ। ਤਦ ਉਹਨਾਂ ਨੇ ਆਪਣੇ ਆਪ ਨੂੰ ਕਮਰੇ ਦੇ ਇੱਕ ਖੂੰਜੇ ਵਿੱਚ ਪਰਦੇ ਪਿੱਛੇ ਛੁਪਾ ਲਿਆ।


At midnight, two little elves came dancing into the room. Both were wearing old and torn clothes. They sat down at the shoemaker 's table. They began to stitch, sew and hammer so skillfully that the shoemaker was surprised.The elves finished the work and ran away.


ਅੱਧੀ ਰਾਤ ਨੂੰ, ਦੋ ਛੋਟੇ ਐਲਵੀਜ ਡਾਂਸ ਕਰਦੇ ਹੋਏ ਕਮਰੇ ਵਿੱਚ ਆਏ। ਦੋਨਾਂ ਦੇ ਪੁਰਾਣੇ ਅਤੇ ਫ਼ਟੇ ਹੋਏ ਕੱਪੜੇ ਪਾਏ ਹੋਏ ਸਨ। ਉਹ ਮੋਚੀ ਦੇ ਮੇਜ਼ ਉੱਤੇ ਬੈਠ ਗਏ। ਉਨ੍ਹਾਂ ਨੇ ਇੰਨੇ ਹੁਨਰ ਨਾਲ਼ ਹਥੌੜਾ ਚਲਾਉਣਾ, ਟਾਂਕੇ ਲਾਉਣੇ ਅਤੇ ਸਿਲਾਈ ਕਰਨੇ ਸ਼ੁਰੂ ਕੀਤੇ ਕਿ ਮੋਚੀ ਵੀ ਹੈਰਾਨ ਸੀ। ਐਲਵੀਜ ਨੇ ਕੰਮ ਖਤਮ ਕੀਤਾ ਅਤੇ ਚਲੇ ਗਏ।


The woman said, " Those little men have made us rich. we should show our gratitude to them for their selfless service. 

I will make little shirts, coats, vests, trousers and a pair of socks for them. " " Ok, then I will make two little pairs of shoes for them. " said the shoemaker. 


ਔਰਤ ਨੇ ਕਿਹਾ, " ਉਨ੍ਹਾਂ ਛੋਟੇ ਆਦਮੀਆਂ ਨੇ ਸਾਨੂੰ ਅਮੀਰ ਬਣਾਇਆ ਹੈ। ਸਾਨੂੰ ਉਨ੍ਹਾਂ ਦਾ ਨਿਰਸੁਆਰਥ ਸੇਵਾ ਲਈ ਧੰਨਵਾਦ ਕਰਨਾ ਚਾਹੀਦਾ ਹੈ। ਮੈਂ ਉਨ੍ਹਾਂ ਲਈ ਛੋਟੀਆਂ ਕਮੀਜ਼ਾਂ, ਕੋਟ, ਬਨੈਣਾਂ, ਪਜਾਮੇ ਅਤੇ ਇੱਕ ਜੁਰਾਬਾਂ ਦਾ ਜੋੜਾ ਬਣਾਵਾਂਗੀ । " "ਠੀਕ ਹੈ, ਤਦ ਮੈਂ ਉਨ੍ਹਾਂ ਲਈ ਦੋ ਛੋਟੇ ਜੋੜੇ ਜੁੱਤੀਆਂ ਦੇ ਬਣਾਵਾਂਗਾ। " ਮੋਚੀ ਨੇ ਕਿਹਾ।


When everything was ready, they laid their presents on the table and hid themselves. At midnight, the elves came in. They were delighted to find the gifts. Both the elves dressed themselves in the new clothes. Then, they danced and sang happily-

' Now we are so fine to see, 

Graceful, cheerful and thankful are we. '

They danced out of the doors, and did not come any more and the shoemaker lived happily forever.


ਜਦੋਂ ਹਰ ਚੀਜ਼ ਤਿਆਰ ਸੀ, ਉਨ੍ਹਾਂ ਨੇ ਆਪਣੇ ਤੋਹਫ਼ੇ ਮੇਜ਼ ਉੱਤੇ ਰੱਖ ਦਿੱਤੇ ਅਤੇ ਆਪਣੇ ਆਪ ਨੂੰ ਲੁਕਾ ਲਿਆ। ਅੱਧੀ ਰਾਤ ਨੂੰ ਐਲਵੀਜ ਆ ਗਏ।

ਉਹ ਤੋਹਫ਼ੇ ਦੇਖਕੇ ਬਹੁਤ ਖ਼ੁਸ਼ ਹੋਏ। ਦੋਨੋਂ ਐਲਵੀਜ ਆਪਣੇ ਆਪ ਨੂੰ ਨਵੇਂ ਕੱਪੜੇ ਪਹਿਨ ਰਹੇ ਸਨ। ਤਦ, ਉਹ ਖ਼ੁਸ਼ੀ ਨਾਲ਼ ਡਾਂਸ ਕਰਨ ਲੱਗੇ ਅਤੇ ਗਾਉਣ ਲੱਗੇ -

ਹੁਣ ਅਸੀਂ ਦੇਖਣ ਵਿੱਚ ਬਹੁਤ ਵਧੀਆ ਹਾਂ, 

ਅਸੀਂ ਸ਼ਾਨਦਾਰ, ਖ਼ੁਸ਼ ਅਤੇ ਸ਼ੁਕਰਗੁਜ਼ਾਰ ਹਾਂ।

ਉਹ ਦਰਵਾਜ਼ੇ ਤੋਂ ਬਾਹਰ ਨੱਚਣ ਲੱਗੇ ਅਤੇ ਦੁਬਾਰਾ ਨਹੀਂ

 ਆਏ ਅਤੇ ਮੋਚੀ ਹਮੇਸ਼ਾਂ ਲਈ ਖ਼ੁਸ਼ ਰਹਿਣ ਲੱਗਾ।


Glossary ( ਸ਼ਬਦਾਵਲੀ)                

1. elves -    dwarf creatures of fairy tales - ਪਰੀ ਕਹਾਣੀਆਂ ਦੇ ਬੌਨੇ ਪ੍ਰਾਣੀ

  2. shoemaker - a person who makes shoes - ਇੱਕ ਵਿਅਕਤੀ ਜੋ ਜੁੱਤੀਆਂ ਬਣਾਉਂਦਾ ਹੈ

  3. asleep - in a state of sleep - ਸੌਣ ਦੀ ਅਵਸਥਾ

  4. quite - completely - ਪੂਰੀ ਤਰ੍ਹਾਂ

   5. neatly - nicely- ਸਫ਼ਾਈ ਨਾਲ਼

   6. masterpiece - outstanding work - ਸ਼ਾਨਦਾਰ ਕੰਮ


Exercise ( ਅਭਿਆਸ)                                   

1 (A) Answer the following questions ( ਹੇਠਾਂ ਦਿੱਤੇ ਪ੍ਰਸ਼ਨਾਂ ਦੇ ਉੱਤਰ ਦਿਓ) 


1. Was the shoemaker rich or poor ? ( ਕੀ ਮੋਚੀ ਅਮੀਰ ਸੀ ਜਾਂ ਗਰੀਬ ?) 

Answer : The shoemaker was very poor. ( ਮੋਚੀ ਬਹੁਤ ਗ਼ਰੀਬ ਸੀ।)


2. What did he do before he fell asleep? ( ਉਸਨੇ ਸੌਣ ਤੋਂ ਪਹਿਲਾਂ ਕੀ ਕੀਤਾ ?) 

Answer : Before he fell asleep, he prayed to God and asked to help him. ( ਉਸਨੇ ਸੌਣ ਤੋਂ ਪਹਿਲਾਂ, ਰੱਬ ਅੱਗੇ ਪ੍ਰਾਰਥਨਾ ਕੀਤੀ ਅਤੇ ਉਸਨੂੰ ਮੱਦਦ ਕਰਨ ਲਈ ਕਿਹਾ।) 


3. Who helped the shoemaker ? ( ਮੋਚੀ ਦੀ ਮੱਦਦ ਕਿਸਨੇ ਕੀਤੀ ?) 

Answer : Two little elves helped the shoemaker. ( ਦੋ ਛੋਟੇ ਐਲਵੀਜ ਨੇ ਮੋਚੀ ਦੀ ਮੱਦਦ ਕੀਤੀ) 


4. What did the woman do for the elves ? ( ਔਰਤ ਨੇ ਐਲਵੀਜ ਲਈ ਕੀ ਕੀਤਾ ?) 

Answer : She made little shirts,coats, vests, trousers and a pair of socks for them. ( ਉਸਨੇ ਉਨ੍ਹਾਂ ਲਈ ਛੋਟੀਆਂ ਕਮੀਜ਼ਾਂ, ਕੋਟ, ਬਨੈਣਾਂ, ਪਜਾਮੇ ਅਤੇ ਇੱਕ ਜੋੜਾ ਜੁਰਾਬਾਂ ਦਾ ਬਣਾਇਆ।) 


5. What did the man make for them ? ( ਆਦਮੀ ਨੇ ਉਨ੍ਹਾਂ ਲਈ ਕੀ ਬਣਾਇਆ ?) 

Answer : He made two little pairs of shoes for them. (ਉਸਨੇ ਉਨ੍ਹਾਂ ਲਈ ਦੋ ਛੋਟੇ ਜੁੱਤੀਆਂ ਦੇ ਜੋੜੇ ਬਣਾਏ।) 


(B) Make sentences using the given words :( ਦਿੱਤੇ ਹੋਏ ਸ਼ਬਦਾਂ ਦੀ ਵਰਤੋਂ ਕਰਕੇ ਵਾਕ ਬਣਾਓ) :

1. shoemaker    :  His father is a shoemaker. (ਉਸਦੇ ਪਿਤਾ ਜੀ ਮੋਚੀ ਹਨ।)

2. morning         :  I get up early in the morning. ( ਮੈਂ ਸਵੇਰੇ ਜਲਦੀ ਉੱਠਦਾ ਹਾਂ।)

3. evening      : We play hockey in the evening. (  ਅਸੀਂ ਸ਼ਾਮ ਨੂੰ ਹਾਕੀ ਖੇਡਦੇ ਹਾਂ।)

4. room        :  I am going to my class room. ( ਮੈਂ ਆਪਣੀ ਜਮਾਤ ਦੇ ਕਮਰੇ  ਵਿੱਚ ਜਾ ਰਹੀ ਹਾਂ।) 

5.  cobbler     :  The cobbler made a pair of shoes for two little elves. ( ਮੋਚੀ ਨੇ ਦੋ ਛੋਟੇ ਐਲਵੀਜ ਲਈ ਇੱਕ ਜੋੋੋੋੜਾ ਜੁੱੱਤੀਆਂ ਦਾ ਬਣਾਇਆ।) 

6.  help           :   Always help the needy and the poor. (ਹਮੇਸ਼ਾਂ ਲੋੜਵੰਦ ਅਤੇ ਗਰੀਬਾਂ ਦੀ ਮੱਦਦ ਕਰੋ।) 

7. shoes     : The colour of my shoes  is black. ( ਮੇਰੀ ਜੁੱਤੀ ਦਾ ਰੰਗ ਕਾਲਾ਼  ਹੈ)


Objective type questions    

Choose the correct word out of the three options :



1. The shoemaker and his wife were Poor       

(a) very rich

(b) poor( √ ) 

(C) neither rich nor poor


2. The next morning, the shoemaker found two pairs of shoes. 

(a) one

(b) two ( √ ) 

(c) three


3. Two elves came into the room at midnight. 

(a) a cobbler
 

(b) two elves ( √ ) 


(c) two dogs


4. The man made two little pairs of shoes for the elves. 


(a) two little pairs of shoes ( √ ) 


(b) two tables and one chair


(c) two chairs and one table


Class 5 English Lesson 1 match the genders


Class 5 English Lesson 1 opposite words


Class 5 English Lesson 1 name the following picture

A noun is the name of a person ( teacher, doctor, Amandeep etc. ), place ( hospital, garden, Delhi etc.), animal ( dog, cat, lion etc.) and thing (pencil, kite, lock etc.) ( ਨਾਂਵ ਕਿਸੇ ਵਿਅਕਤੀ, ਸਥਾਨ, ਜਾਨਵਰ ਜਾਂ ਵਸਤੂ ਦਾ ਨਾਂ ਹੁੰਦਾ ਹੈ। 
A. Underline the Nouns in the following sentences

1.The dog is a faithful animal.

2. Moti killed the snake. 

3.Mumbai   is a big city. 

4 . Sharan  is playing football. 

5. My teacher  gave me this book. 


B. Encircle the words showing special name of a person, place or thing

special name of a person, place or thing

These encircled words are Proper nouns and the rest are common nouns. (ਚੱਕਰ ਵਿਚਲੇ ਸ਼ਬਦ ਖ਼ਾਸ ਨਾਂਵ ਹਨ ਅਤੇ ਬਾਕੀ ਦੇ ਸ਼ਬਦ ਆਮ ਨਾਂਵ ਹਨ) 
The important thing to remember is that Proper nouns name specific things and they begin with a capital letter. (ਮਹੱਤਵਪੂਰਣ ਗੱਲ ਯਾਦ ਰੱਖਣ ਵਾਲੀ ਇਹ ਹੈ ਕਿ ਖ਼ਾਸ ਨਾਂਵ ਕਿਸੇ ਖ਼ਾਸ ਚੀਜ਼ ਦਾ ਨਾਮ ਹੁੰਦਾ ਹੈ ਅਤੇ ਇਹ ਵੱਡੇ ਅੱਖਰ ਨਾਲ਼ ਸ਼ੁਰੂ ਹੁੰਦਾ ਹੈ) 

Common nouns are general names and they do not begin with a capital letter. ( ਆਮ ਨਾਂਵ ਸਾਧਾਰਨ ਨਾਮ ਹੁੰਦਾ ਹੈ ਅਤੇ ਇਹ ਵੱਡੇ ਅੱਖਰ ਨਾਲ਼ ਸ਼ੁਰੂ ਨਹੀਂ ਹੁੰਦਾ) 


C. Underline the Nouns in the following sentences and enlist them as Common and Proper Nouns

1. My sister is going to Amritsar. 

2. I have a wooden clock in my room. 

3. Jaspreet will join us on Monday

4. My grandfather has many cows. 

5. I have lost my water bottle. 

6. We will go to Delhi by train. 



Common noun          Proper noun

 1. sister                      1. Amritsar

2. clock                          2. Jaspreet

3. room                          3. Monday

4. grandfather                     4. Delhi

5. cows

6. water

7. bottle

8. train


D. Plurals

(a) Write plurals by adding - s to the following nouns

1. carrot - carrots    2. bowl - bowls

3. bird - birds                4. jug - jugs

5. monkey - monkeys    

6. stool - stools


(b) Write plurals by adding - es to the following nouns 

box - boxes            match - matches

glass - glasses          brush - brushes

tomato - tomatoes


(C) Write plurals by adding - ies after omitting ' y '

story - stories                city - cities

baby - babies                lady - ladies

family - families


(d) Write plurals by changing the vowels

man - men             woman - women

foot - feet                      tooth - teeth

mouse - mice               goose - geese 



E. Articles

     a              an                    the                
a horse ,    an umbrella ,    the earth    
a dress , an honest man ,   the Golden Temple

a flower , an elephant ,       The Tribune           



F. Fill in the blanks with suitable articles ( a, an, the) 

1. This is not  an  easy exercise. 

2. Meenu has a banana and an apple in her bag. 

3. Rajat is a hard worker and an   honest boy. 

4. The sun is very hot and bright today. 

5.My uncle has baked  a cake for me. 

6. Today, I helped an old man and a young lady. 

7. We planned to visit  the   Red Fort. 

8. Girls will play in the park near my house. 

Class 5 English Lesson 1 Listen, speak and, enjoy



Class 5 English complete following sentences


Class 5 English Lesson 1


ਪ੍ਰਮਾਤਮਾ ਵਿੱਚ ਭਰੋਸਾ ਰੱਖੋ ਕਿਉਂਕਿ ਉਹ ਹਮੇਸ਼ਾਂ ਸਾਡੀ ਲੋੜ ਦੇ ਸਮੇਂ ਵਿੱਚ ਹੁੰਦਾ ਹੈ।

ਜੁੱਤੇ ਸਾਨੂੰ ਸੁਰੱਖਿਆ ਅਤੇ ਨਿੱਘ ਪ੍ਰਦਾਨ ਕਰਦੇ ਹਨ। 
ਜੁੱਤੀਆਂ ਦਾ ਪਹਿਲਾ ਜੋੜਾ 4000 ਸਾਲ ਪਹਿਲਾਂ ਬਣਾਇਆ ਗਿਆ ਸੀ। 
ਇੱਕ ਔਸਤ ਵਿਅਕਤੀ ਸਾਲ ਵਿੱਚ 2000 ਮੀਲ ਤੁਰਦਾ ਹੈ।





No comments:

Post a Comment

ਜਮਾਤ ਪੰਜਵੀਂ ਵਾਤਾਵਰਨ ਪਾਠ 20 ਧਰਤੀ ਤੋਂ ਅਕਾਸ਼ ਤੱਕ

 ਪ੍ਰਸ਼ਨ 1 .) ਤੁਸੀਂ ਰਸੋਈ ਗੈਸ , ਲੱਕੜ ਅਤੇ ਮਿੱਟੀ ਦੇ ਤੇਲ ਦੀ ਬੱਚਤ ਕਿਵੇਂ ਕਰੋਗੇ?  ਉੱਤਰ- 1. ਸਾਨੂੰ ਇਨ੍ਹਾਂ ਬਾਲਣਾਂ ਨੂੰ ਬਚਾਉਣ ਲਈ ਖਾਣਾ ਪਕਾਉਣ ਲਈ ਸੂਰਜੀ ਊਰਜਾ...